Travel; Griekse eiland Ios

donderdag 24 juli 2014

In 2011 ging ik voor het eerst alleen écht op vakantie, oké wel met een vriendin. But you get the point. De vriendin met wie ik ging houd wel van een feestje, net als ik.. Bij een feest vakantie denk je al snel aan Cherso of iets zoals dat, maar daar houden we totaal niet van. Allemaal hutje mutje met alsnog één en al Nederlanders.. Nee dan kan je net zo goed een gezellig avondje stappen in Amsterdam, is nog goedkoper ook. Zo begon de zoektocht naar waar we heen wilde en als best snel kwamen we op het eiland Ios. Voor veel mensen onbekend en daarom hier iets meer informatie erover omdat het echt de moeite waard is!

Het hele idee om op vakantie te gaan was voor mij nogal impulsief. Degene met wie ik zou gaan zou op vakantie gaan naar Athene waar zij kennissen had wonen, maar last minute hadden zij afgezegd en nu zat zij met haar ticket. De tickets waren voor 3 weken, maar 3 weken in Athene zagen we niet zitten. Gelukkig kon ze de tickets omwisselen voor een andere bestemming! Al snel begonnen we te googlen en na héél veel speurwerk kwamen wij op het eiland genaamd Ios. Wat? Ja, Ios. Het bleek nog niet zo makkelijk om daar te komen aangezien er niet elke dag ferry's naar toe gingen, en als die gingen sloten ze totaal niet aan met de vluchten. Toen dachten we mehh, nee te veel werk.. We zoeken wel verder. Maar toch bleef het ons aantrekken.. Hm oké iets meer over opzoeken dan maar. We kwamen op een blog die een man had geschreven erover en vroegen of hij wat informatie had. Al snel kregen we een antwoord en het bleek eigenlijk heel simpel te zijn en hij raadde het ons echt aan. Toen we eenmaal een filmpje bekeken op Youtube waren we om, wij gaan naar Ios!
Dat het een feest eiland was werd al vrij snel duidelijk op het filmpje die we zagen, maar tegelijkertijd had Ios wel nog steeds de charmes die je kent van Griekenland. De mooie witte huisjes met blauwe daken, de mooie stranden en gewoon de plaatselijke bevolking. Toen we aankwamen merkte we al dat er onwijs veel jongere mensen waren. Geen 16, maar gelukkig gewoon 20+. (Ik heb niks tegen 16 jarige hoor haha) De eerste avond hebben we rustig aan gedaan en zijn we niet uit geweest. De volgende dag merkte we echter dat het feest al rond 7 uur 's Avonds begon. Bij ons op de 'camping' waar we zaten kwam iedereen rond die tijd om het feest te beginnen. Tegen 11 uur reden de bussen naar de stad waar het feest verder ging tot vroeg in de ochtend. Meestal waren we tegen 7 uur in de ochtend thuis. Wel heb ik amper geslapen die weken want we sliepen in een soort canvas achtige tenten en het was súper benauwd. Aan het eind van de vakantie was ik daardoor wel echt opgelucht dat we weer naar huis gingen, maar dat was ook echt de enige reden. We sliepen bij Far Out Beach Club en buiten dat de tentjes waardeloos waren was het een toplocatie. Eigen supermarkt, zwembad, internet en de perfecte plek omdat daar het feest dus begon. De tentjes zie je op de twee collages hierboven. Het was gewoon een hutje, gemaakt van canvas. Met een deur met slot. Één plankje. Een tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed. Van het eenpersoonsbed maakte we ons kast.
Je had ook opties voor hutjes van steen met airco maar dat vonden we voor dit keer te duur.

En zo erg was het nou ook weer niet, want het jaar erop in 2012 gingen we nog een keer naar Ios en hadden we heel toevallig het linker hutje van de foto. In 2011 hadden we het rechter hutje, en trust me, er staan er echt veel! Wel hadden we in 2012 een klamboe meegenomen wat erg fijn was anders word je gewoon opgevreten. Aanrader dus!
De lokale mensen zijn heel erg vriendelijk en de restaurants zijn heel erg gezellig en je kunt er heerlijk eten. Wij aten vaak bij Karma, waar ze eten hadden van sla tot pasta tot gewoon patat of soep. Maar we vonden een restaurant die gerund werd door een oude Griekse meneer nóg lekkerder. Daar gingen we alleen minder vaak heen omdat er bijna nooit iemand was, wat wij zelf erg jammer vonden. Zijn kip van de bbq was hémel! Ook verzorgde zijn vrouw de zwerfkatten van het eiland, die daar helaas heel erg veel waren.. Maar het feit dat zij, met zelf al amper geld, ze toch verzorgd vind ik echt top! Aan het eind van de vakantie kocht ik nog wat grote zakken kattenbrokken en die bracht ik bij haar. Als ik alle zwerfkatjes (en andere diertjes) toch eens kon redden ...
Het eiland is wel echt iets wat in de avond tot leven komt, overdag kun je vrij weinig doen, al vond ik dat met zo weinig slaap niet heel erg. Alles is op loopafstand maar mocht je daar net als ons geen zin in hebben beschikt het eiland over een bus die heel vaak gaat en als die niet meer rijd, heeft het eiland 5 taxi's, wat meer dan genoeg is. Meestal lagen we aan het zwembad, of bij het strand of liepen we lekker een beetje rond in het stadje. Ook deden we een tour waar we gingen scubadiven door grotten, naar een privé eiland voor een lekkere lunch en gingen cliffjumpen! Heel gezellig met een groepje en goeie muziek. Zo zie je meer van het eiland en dan ineens besef je dat het wel meer is dan een party Island. Wat was dat mooi zeg! Verder goed voor de portemonnee want er zijn geen leuke winkeltjes, op een paar toeristische winkeltjes waar ik toch niks mee heb.

Er zijn een héle boel clubs in de stad, ons favoriet was Club 69 (hoe fout..) en Rehab. De prijzen voor drankjes zijn absurd laag en entree hoef je als meisje niet te betalen. Het is daar heel normaal om niet de hele avond in één club te hangen en dus deden we meestal alle clubs op 1 avond. Dat zijn er denk ik wel een stuk of 10. De hardrock achtige dingen hebben we niet meegeteld. Binnen no time heb je al heel veel mensen leren kennen en dat is heel gezellig als je die telkens weer tegen komt tijdens het uitgaan. Het fijne aan uitgaan in Ios is dat het leek alsof iedereen zijn grens wist.. Wat je vaak zag bij zon, zuipen, ziekenhuis dat mensen gewoon kotsend en half dood op straat liggen zie je hier totaal niet. Mensen waren ook echt totaal niet irritant of handtastelijk en dat is echt heel erg fijn. Ook was het eiland heel erg schoon.
Wat ik jammer vind is dat Ios bij vrijwel iedereen onbekend is, bijna iedereen wie ik erover vertel heeft er nog nooit van gehoord.. Mocht je nog een leuke party bestemming zoeken om een keer een vakantie door te brengen raad ik dit zeker aan. Wel raad ik aan om niet langer dan een week te gaan, want wij waren écht heel erg moe, zo moe dat het niet leuk meer is. (wij waren 2 weken). Wij waren denk ik hardleers want toen wij in 2012 weer gingen, deden we weer 2 weken en waren weer net zo kapot als de eerste keer.

Ik hoop dat jullie iets aan deze post gehad hebben en wie weet gaat er wel iemand heen aan de hand van dit artikel.
Ook zou ik graag willen weten of jullie dit artikel te lang vinden? Ben altijd een beetje bang dat mensen het dan niet gaan lezen en dan te bedenken dat ik nog wel héél veel heb weggelaten.
Had jij wel eens gehoord van Ios?

Liefs,
Rebecca

20 opmerkingen:

1. Ik vind het helemaal niet te lang, ik vind je verhaal over juist leuk. Je schrijft echt heel leuk!

BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het nog niet, Ookal heb ik op een reisbureau gewerkt, haha.

3. Wat super dat je dat doet voor die zwerfkatjes, zouden meer mensen moeten doen.
    Zelf heb ik nog nooit gehoord van Ios maar ik houd ook niet heel veel van feest vakanties dus dan denk ik niet dat ik naar dit eiland zou moeten gaan. Verder wel hele mooie foto's :))
    Alleen zien die hutjes er inderdaad niet zo best uit hahah, lijkt me heel erg warm?

BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat een superleuke foto's. De beach bar lijkt me zo gezellig!

5. Leuke foto's! Ik had er nog nooit eerder over gehoord.

6. Wat leuk! Ik had ook nog nooit van los gehoord!

7. Super leuk zeg! Had er nog nooit van gehoord, maar klinkt wel heel leuk

8. het ziet er leuk en mooi uit daar, en super lief van je dat katten brokjes gaf!

Liefs
    Danielle

BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk artikel. Krijg er echt het zomergevoel van!

10. Ik ben ook gek op Griekse eilanden! Heerlijk weer en zo mooi! Klinkt als een super vakantie ook, niet té druk maar wel super gezellig! X

11. Oh dat ziet er lekker uit! Over de foto's, beide. Ik gebruik een statief als dat makkelijk is zoals binnen en in de tuin (de laatste foto's) en op straat instrueer ik iemand haha vaak mijn moeder!

BeantwoordenVerwijderen
  12. Het artikel is helemaal niet te lang! Ik heb echt elk woord gelezen(en dat voor iemand van 15 haha). Lijkt me een super leuk eiland!

13. Ziet er allemaal heel erg gezellig uit! :)

14. Leuke foto's! Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Ik dacht even dat je een typefout had gemaakt. Ik dacht namelijk Kos.

Liefs, Jet

BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow. Ik kende dit eiland ook helemaal niet! Maar het klinkt alsof je een topvakantie hebt gehad. De locatie is inderdaad belangrijker dan de tentjes ;-)

16. Dit klinkt inderdaad als een hele leuke bestemming, zeker als je van een feestje houd. Leuke party pics.
    Die drankjes die jullie hebben op die foto op het strand zien er heel erg lekker uit hihih

BeantwoordenVerwijderen
  17. Klinkt allemaal heel leuk! Ik ben wel altijd naar die grotere party bestemmingen geweest met vriendinnen, maar wij hielden daar ook van. Dit eiland ken ik ook niet, maar het ziet er naar uit dat je het super leuk gehad hebt!

18. Nee nooit van gehoord, maar wat klinkt het gaaf! heerlijk feesten en genieten dus! Ik vind het artikel niet te lang hoor, het leest lekker weg :)